Praxe v Brně

21.10.2015 13:37

2.10. 2015   

Vyrážím za praxí do Brněnského centra, kde tento víkend učí MUDr. Jan Černý, jeden z nejdéle praktikujících a vyučujících učitelů metody BKS Iyengara v Čechách. Iyengar Yoga Centrum Brno nabízí především pololetní kurzy a zároveň služby rehabilitační, fyzioterapeutické. Pravidelně se zde pořádají víkendová cvičení jak pro začínající, tak pro pokročilejší studenty Iyengar jogy, a přijíždí sem vyučovat lektoři jako jsou Michael Forbes z Mnichova, Gabriella Giubillaro či David Meloni z Florencie.

 
 

Večerní praxe jde v klidném tempu, užívám si delší výdrže, kdy má člověk dostatek času se ponořit do sebe a vstupuje do mě klid. Začínáme variantou ležícího hrdiny u zdi, následují klasické ásany s ukázkami a rozšířeným vysvětlením na konkrétních příkladech. Přestože člověk vnímá více smysly najednou, nejvíce pochytíme očima a v IY jsou kvalitní ukázky zásadní, aby většina lidí v lekci pochopila, co kde dělat v těle. Směry a akce často docvaknou i po letech praxe.

Sirsasana a sarvangasana výdrže mi dají zabrat, ale zažívám radost, když se mi potvrdí to, k čemu jsem došla v těle posledních měsících při domácí praxi :) Přenastavuje se mi stoj na hlavě a neumím v současnosti stát v prostoru. Skvělý po deseti letech jogy :) zeď  to jistí a vím, že krok zpět je třeba, abych pak udělala jeden malý vpřed a začala stát rovně. Skousávám svoji ješitnost, ale přesto mi vrtá v hlavě, jak to, co jsem dělala špatně, chyběla mi víc praxe? Asi jo. Protože teď stojím hodně, tak se to všechno ukazuje v pravém světle. Později mi David ve Florencii potvrzuje, že je to normální a děje se to, a je to dočasné, než se tělo vyrovná.

 
 

Sobotní praxe jsou průpravy na ramena, lopatky a záklony, a pěkně cítím hrudní páteř. Jakoby mi po 33letech života teprve začínala dýchat. Mému tělu už začíná být dobře i v urdhva dhanurasane (obrácený luk, laicky most) a rozehřívám se a chytám pravou záklonovou chuť, ale lekce je u konce.

Znovu inverze a varianty (bez váhání na zdi protože bych byla víc dole než nahoře) a stojné pozice s oporou židle. Dozvídám se pro mě novinku o postavení pánve v Bojovníkovi 2, o kterém jsem si troufale myslela, že ho chápu. Takže není lehký přiznat, že člověk někdy učí bludy. Jenomže to je rozvoj jak v praxi, tak ve výuce. Pokud se váš učitel vyvíjí, a postupně začíná učit věci trochu jinak, a je schopen to přiznat, tak buďte rádi, je to známka, že i vy se budete rozvíjet spolu s ním.

Vrací mě to zpět k Iyengarovu výroku, "Teach only what you know" neboli učte jen to, co víte a máte ozkoušeno na sobě
a prožito
. Když budu k sobě poctivá, je to pro mě těžký, protože mě nebaví stále strnule donekonečna učit tu samou sekvenci a chci, aby to lidi bavilo a myslím, že každý učitel někdy zabrousí do neprozkoumaných vod a experimentuje :) 

Odjíždím z Brna nažhavená praktikovat doma více záklony. Byla to paráda. :) Namaste

stránky České asociace Iyengar jógy.

 
 

 

 

 

Kontakt

yoga praha