Puruša a praxe s Davidem

15.01.2015 11:40

Puruša 

V letadle kouknu z okénka a vidím mohutné hory se zasněženými vrcholky, a tmavými údolímy, a jen obrovský prostor. Miluju prostor. Duše ten prostor určitě zná, a jednou takhle široké bude i vědomí. V tu chvíli čtu větu z Bhagavadgíty, kterou cituje BKS Iyengar v Core of the Yoga Sutras.

"One who is ever established in me with absolute devotion, I become extremely dear to him as he is dear to me".(Ten kdo má ke mě absolutní důvěru, tomu budu velmi drahý tak jako on je drahý mě)

Zalije mě láska k tomu hluboko uvnitř mě. Začínám toužit, aby se "to" ukázalo. Možná je to má představa dokonalosti a krásy vnitřní podstaty, možná to někdy z dálky pocítím, ale proč neprožívám nepřetržitě? :D Protože kléši (nevědomost, ego, touha, hněv, strach ze smrti) a ta omáčka kolem co nám zamotává život :)

Iyengar vysvětluje, ze pura znamená pevnost, město či zámek, a íša znamená pán nebo vládce pevnosti. Pevnost zde představuje naše tělo, jeho vládcem je Puruša (átman, pozorovatel, Já, duše). Je beztvarý, neměnný, věčný, dlí v těle.

Přistála jsem v Miláně, a je tu asi 13°C a azuro :) co si v lednu přát více. Na praxi s Davidem se moc těším. V Brně, kde učí s Gabrielou Giubillaro teacher training mě zaujal svým učením s jasnou strukturou. Učí jak učit začátečníky. Učí jak pracovat s lidmi. Líbí se mi jednoduchost v instrukcích, 3-4 akce. Přemýšlím jestli sama učím složitě nebo jednoduše. 

Ráno jsem dýchala romantickou atmosféru italských uliček. Vysoké renesanční budovy s podloubími, s ještě vyššími sloupy ční do nebe a já se cítila jako trpaslíček :). Na náměstí mě uchvátila kašna se 4 nádhernými ženami mořskými panami, které trpělivě sedí a spočívají. Tento motiv určitě zapracuji do nějakého dalšího obrazu.

Jsem tu jediná cizinka, tudíž je výuka v italštině :) ouč, s tím jsem nepočítala, ale David naštěstí překládá. Ke konci dne se chytám na  "tutti su" a "giu e scapula", "la gamba destra avanti", ale pro mozek je to zápřah. Studium ve vlastním jazyce, nebo s plným tlumočením je k nezaplacení. Jinak člověk nemůže pochytit vše, co učitel předává. Zkusím toho využít a naučit se trochu italsky. Přesto jsem se naučila ze svého malého studentského pohledu hodně. A teď zkoušet a praktikovat.

Praxe byla náročná, padali jsme jak hrušky, neumím použít "talone interne", vnitřní patu, a mám pro sebe pořádný DÚ. Probírali jsme plno korekcí, které jsem nikdy neviděla pro základní asany jako jsou Parsvottanasana, Virabhadrasana 1, Utthita Parsva Konasana, Prasarita Padottanasana. Korekce, u kterých je tělu blaho, když někdo správne zatlačí na správném míste správným směrem. Tyto základní asany jsme i intenzivně praktikovali a vzájemně se korigovali. Přijde mi zajímavý, jak se tělo postupně stává nástrojem pro mysl, nástrojem pro realizaci sebe sama ve hmotě, v projeveném světě.

David říká, že je třeba hodně učit, zkoušet a korigovat, než učitel umí dobře opravovat. Cítila jsem, že i menší nesmělá zatlačení od kolegyňky v párové práci jsou na tom těle znát, a pak je třeba praxe, aby ty akce tělo udělalo samo. Zamilovala jsem si korekce, a přiznávám byla doba, kdy jsem při práci ve dvojících mizela ze sálu a odmítala na sebe nechat sáhnout. Yoga vše časem porovnala :) Z Itálie jsem odjížděla nadšená a motivovaná. 

Kontakt

yoga praha