Paví tanec v Pincha Mayurasaně

14.05.2015 15:05

Sedím v parku Giardino di Montagnola v centru Bologni, slunce se už pěkně opírá do korun stromů a pod nimi je příjemný stín, a já nechávám odpočinout své nožky. Nabírám energii, poslouchám místní šum, holubí vrkání, než vyrazím na letiště.
 

 

Jsem plná zážitků jako pokaždé, když odjíždím z jakéhokoliv studijního pobytu či semináře Iyengar jogy. Pracovali jsme mimo jiné na variantách a dopomocích krásné a vznešené Pincha Mayurasany. 

Mayura znamená v sanskrtu páv a pozice je odvozena od jarního období v roce, kdy pávi dělají tanec, při kterém zvedají svůj ocas vysoko od země a plně ho rozevřou a lákají tak samičku k páření. Když jsem to na vlastni oči nedávno viděla v zoo, žasla jsem nad tou krásou. Páv zvedl nádherný háv s lehkostí, ukázal v celé své kráse všechny barvy a peří. Já pracuju už pár let na tom, abych tu lehkost v pinche jednou zažila taky :) a při této cestě jsem to o krůček posunula.

Nejprve samozřejmě základy fundamenti molti importanti. Bez pořádného základu nemá cenu se do pozice cpát, protože je to příliš velké zatížení na klouby ramen i páteř. Podotykam, že tato pozice je až v  3.syllabu ásan systému iyengar jogy, což předpokládá zvládnutí prvních dvou osnov, aby tělo bylo ready. I když je zábava dělat pokročilejší věci, tak pak možná zranění z předčasného se rvaní někam už tak zábavná nejsou. 

David jednoduchými třemi body donekonečna opakoval základ, dokud nám to nevstoupilo do paměti a dokud to neviděl v těle.

Po základu varianty se židlí, způsob jak jít pořadně nahoru, jak pracuje trup a hrudník, na co se soustředit pro level junior I, a pak různé dopomoci.


Jakmile si někdo dělá co chce a něco jinýho než se zrovna probírá, vrátí nás David rázně zpět do přítomnosti. "Ascoltati! Musíme se učit a dělat i ty jednoduchý věci, abychom si vyzkoušeli a prožili každou variantu".

To je docela zásadní věc. Učitel dává hodně energie do toho, aby naučil konkrétní věc, a ve chvíli kdy si ostatní jedou svoje, a jsou myslí a soustředěním jinde, tak se neučí. Ve chvíli, kdy nejsme trpěliví, s tím co se právě vyučuje a vysvětluje, byť jsme to slyšeli milionkrát, zíváme, koukáme z okna atd. nerozvíjíme se.

Čas od času se na lekci objeví člověk, který je fyzicky sice hodně pokročilý, a myslí si, že nemusí poslouchat, a tak si dělá to, co myslí, že je lepší pro něj, tak jak si myslí, že je to lepší a vůbec vlastně není v joze, protože joga je o přítomnosti momentu :) a já ho někdy nechám, protože on sebe ochuzuje, ale někdy trvám na zpřítomnění všech.

Pointa není být dál a jinde, ale být teď a plně soustředěni na to, co se zrovna řeší. Yoga.❤ 

Na práci v ásaně se tedy postupně učíme prožívat přítomnost. Jasně, slyšela jsem asi tisíckrát, a můj přítel si umí užít každou chvilku i bez yogových ásan, ale já jsem asi pomalejší a teprve to začínám žít. Pomalu - Piano Piano ❤

Ciao tutti ;) 

 

Kontakt

yoga praha